Allerede i 2020 vil den danske e-handel ifølge Dansk Erhverv være fordoblet i forhold til 2015. Men hvor mange før i tiden var hurtige til at spå de fysiske butikker en snarlig død som følge deraf, tyder Dansk Erhvervs analyser imidlertid på, at de to handelsmetoder rent faktisk komplementerer hinanden. Faktisk er op imod 25% af salgene i de fysiske butikker startet med informationsindsamling på nettet. Og de shoppere, der har researchet eller søgt inspiration online på forhånd, køber typisk ca. 33% mere end dem, der blot er kommet ind fra gaden.

Hvad betyder det så for markedsføringsindsatsen?

Der ligger derfor et enormt potentiale i at integrere den digitale/sociale og analoge kampagne til én sammenhæng for at skabe de helhedsoplevelser, der gør transaktioner til oplevelser. Udover den integrerede medieindsats kommer selve salgspersonalet – herunder de kategoriansvarlige i de fysiske butikker – også til at spille en endnu vigtigere rolle. Salgstræning og produktuddannelse bliver dermed vigtigere end nogensinde før. Dels fordi man er tilbøjelig til at anbefale de brands/produkter, som man allerede ved noget om, og dels fordi det ikke nytter noget, at kunderne pludselig ved mere end salgspersonalet.

Medarbejdere, der ved noget om de produkter de sælger og måske selv har en personlig præference for disse brands/produkter, giver ikke kun kunden en større værdioplevelse, men giver også selve medarbejderen en oplevet følelse af faglig værdi, der bygger loyalitet over tid.

Connecteds mobile uddannelses- og aktiveringsplatform

Baseret på det enorme potentiale, der ligger i tendensen, har vi udviklet et værktøj – i daglig tale kaldet CIA-platformen, der gør det muligt at kommunikere direkte til salgspersonalet via deres egne smartphones for derigennem at komme i lommen på salgspersonalet i ordets bedste betydning. Platformen gør det muligt at uddanne, inspirere, underholde, aktivere (eksempelvis til opsætning af POS-materialer) og belønne medarbejdernes indsats ved hjælp af indeksbaserede salgskonkurrencer. Platformen har været benyttet af nogle af de største brands herhjemme – heriblandt Arla, Reckitt-Benckiser og Carlsberg med virkelig imponerende salgsresultater,  men har også vist sit værd for mere nicheprægede brands såsom Pinotex og Hill’s Pet Nutrition.

Lyst til at vide mere…

… om hvordan du omkostningseffektivt kan booste effekten af dine kampagner ved hjælp af vores værktøj? Så kontakt venligst Jakob Kaare Jensen på jakob@connected.dk eller på telefon 23 72 45 77.